Sähkölinjojen risteys rantaradan ja 51:n välissä
Tiivistelmä: Yhden Kirkkonummen ”luontotaskun” tutkailu pienellä varhaiskevään päivälenkillä. Ja yllättävän kivojen maastojen löytäminen sieltäkin, vilkkaiden liikenneväylien välistä.

Esimerkki lähiluonnosta, jota emme helposti huomaa
Tämä juttu ja alueen esittely pohjautuu pääosin 2.4.2014 tehtyyn ”neitsytmatkaan”, mutta myös pariin pikkuretkeen samoilla kulmilla myöhemmin. Tämä on alue, jota voi pitää hauskana ja useilla tavoilla oikein kärjistettynä esimerkkinä siitä, miten nättiä luontoa on mitä metkoimmissa paikoissa. Sellaisissa, mistä ei välttämättä keksi edes katsoa. Nämäkin ihan monien tuhansien nenien edessä joka päivä. Mutteivät ne nenät semmoisia haista, eivätkä silmätkään osaa huomata.
Jutun tekstissä ensiretken pohjalta kirjoitettu tarina on normaalilla fontilla ja alueen myöhempään tutkailuun perustuvat huomiot kursiivilla.
Tuolla myöhemmin muutamat kerrat kuljeskellen, valokuvia ottaen ja eväitä nautiskellen olen miettinyt, miten luonnon olemassaoloa tai olemattomuutta voi katsella eri näkövinkkeleillä. Esimerkiksi tämä alue sijaitsee aika kapeana suikaleena isojen liikenneväylien välissä ja sillä tavoin joku ei ehkä pidä sitä minään. Aiheestakin, tietenkin, jos niin haluaa. Kuitenkin siellä on mitä hienointa eteläsuomalaista luontoa, suorastaan tyypillisellä variaatiolla moninaisine kallioineen, rotkelmineen, pienine soineen ja erilaisine metsätyyppeineen. Myös likimain koko skaala Suomen nykyisestä metsänhoidosta on esillä. Lähtien täysin alkuperäisestä kallioluonnosta, jatkuen eri ikäisten, hakkuiden ja harvennusten jälkeen kehittyneiden metsäalueiden kautta aina aivan tuoreisiin, pieniin aukkohakkuualueisiin – joita tekisi mieli suorastaan raiskioiksi kutsua. Toinen toistaan nätimpiä taukojen ja evästelyiden paikkoja löytyy vaikka kuinka monia, etenkin alueen lukuisilta kallioilta. Jos joku siis kallioluonnosta sattuu pitämään, niin kuin minä. Viisykkösen liikenne toki mouruaa melko kovaa, etenkin retkeilyn ajan osuessa jonkun ruuhkahuipun kohdalle. Silloinkaan ei kyllä tarvitse muuta, kuin etsiä paikka jostain kallioiden pohjoisen puolelta, niin jopa voikin kuvitella olevansa ties missä! Toki sitä voi sitten joutua jonkun harvakseltaan kulkevan Turun pikajunan, tai vaikka nykyään jo uhanalaisen Y-junan säikäyttämäksi.

Neitsytmatkan aika
Oli keskiviikko, ulkona aika mukava puoliaurinkoinen keli, lämpötila vain jonkun asteen plussan puolella huhtikuun alun pakkasyön jälkeen. Tiukan aamupäivän työsession jälkeen tuntui, että täytyy päästä puhaltamaan bittipölyt pois keuhkoista. Tällä kertaa mukana oli sen verran suunnitelmallisuutta, että olin synkannut ajan sopimisen naapurini Aarnon kanssa. Niin lähdimme sellaiselle 2-3 tunnin pikku tutkimusretkelle lähimaastoihin.
Potentiaalisten tutkimuskohteiden lista
Minulla on nykyään puhelimessani sellainen lista paikoista, alueista ja reiteistä, jotka haluan joskus mennä katsastamaan. Se syntyy ja pysyy yllä siten, että hyvin usein kävely- tai pyöräilyretkilläni näen ympärilläni uteliaisuuttani herättäviä asioita, jotka eivät kuitenkaan sovi sen kyseisen retken puitteisiin. Usein se on kalliohuippu, jonka näen jossain kaukana ja huomaan sen olemassaolon ekan kerran, juuri tästä perspektiivistä. Kartassa näkyvä metsäalue tai suo, missä en ole vielä koskaan käynyt, tai vanha junaradan pohja, jonka olemassaolon jäljet olen havainnut satelliittikuvista, suurta keksimisen riemua tuntien. Puhumattakaan poluista, joita ei ole voinut sillä kertaa lähteä tutkimaan. Tie, jonka perukoita en ole käynyt kurkkimassa. Vinkki kaverilta hienosta paikasta. Mitä vain.
Kohdealue ja siirtyminen sinne
Nyt nappasin listalta lähimpänä olevan alueen, koska meillä oli käytössämme noin kahden ja puolen tunnin aikaikkuna. Kyseessä on rantaradan ja kantatie 51:n väliin jäävä aika kapean näköinen metsäalue, joka rajoittuu itäpuolella kivilouhokseen ja länsipuolella Hålkärr-nimeä kantavaan peltoon. Se oli päätynyt listaani, koska monet kerrat viisykköstä ajaessani olin vilaukselta katsellut tien ylittävää sähkölinjaa pohjoisen suuntaan ja havainnut siellä aika muhkean näköisiä kallioita.
Ajoimme 8 kilometrin matkan pelipaikoille polkupyörillä, syynäten samalla vanhan metsätien, joka lähtee kantatieltä juuri ennen sähkölinjaa idästä päin tultaessa. Se haarautui ja muuttui aika huonoksi jo reilun sadan metrin päässä, mutta vei mukavasti metsän sisään, mihin pyörät oli hyvä jättää.

Louhoksen ympäristö
Louhoksen aukean alueen tajusi koko ajan olevan aivan lähellä idän suunnalla. Suunnistimme ensimmäiseksi louhoksen itä- ja pohjoispuolella olevalle kallioalueelle. Jo pelkästään se osoittautui heti jo yksinäänkin koko retken arvoiseksi, vaikka sen kaakkoisreunojen järsiminen herätti harmia ja sääliä eteläsuomalaisen kalliomaaston syvien rakastajien sydämissä. Louhoksen reunat ovat aidatut ja varoituskyltein varustettu, joten sen reunoillakin voi hyvin kulkea, jos haluaa mokomaa käydä vilkaisemassa. Tämäkin kallio on ehkä vähän suurempi, kuin kartalta katsoen arvaisi ja odottaisi. Vaikka tämä efekti on niin kovin tuttu, silti se vaan yhä toistuu ja toistuu näillä retkillä – onneksi! Tutkailimme kallioita hiukan ristiin ja rastiin, käyden katselemassa myös graffitein koristettua junaradan kuilua pohjoisreunalla.

Sitten matkamme jatkui länteen, noin radan suuntaisesti. Jos tuota kaunista kalliota haluaa käydä katsomassa ja siellä vaikka pienen piknikin pitää, se lienee syytä tehdä mieluummin lähivuosina kuin vuosikymmeninä. Louhoksen ruokaa se nimittäin lähes varmasti on ainakin pidemmällä jänteellä.

Vaikka siis tämän nimettömän kallion pohjoisreunaan on rouhaistu rautatien kuilu jo vuosikymmeniä sitten ja eteläreunaa syödään nykyään soraksi, sen keski- ja huippuosat ovat valtaosin yhä täysin koskematonta kallioluontoa. Niinkin, että siellä on yhdellä alueella suorastaan keskittymä kelottuneita mäntyjä. Jotkut maahan kaatuneina, monia pystyssäkin.

Kohdealueen keskiö, kalliohuippu sähkölinjalla
Heti alas metsään tultuamme havaitsimme radan suunnalla jollain tapaa epätyypillisen metsän. Normaalia harvemman ja vaalean heinän peittämän maan. Se paljastui ihmisen tekemäksi, varmastikin ratatöistä yli jäänyttä mursketta tai muuta maa-ainesta oli tasattu aikanaan siihen. Se oli oikein helppokulkuista maastoa, vieden meidät sähkölinjalle ja sen haarakohtaan, joka täytyi tietenkin käydä tarkistamassa, koska sen ansiosta täällä ylipäätään nyt kuljimme. Ja sehän olikin kyllä aikamoisen vaikuttava, terävä kalliohuippu, joka oli pakko käydä valloittamassa. Aivan sinne sähkölinjojen haarakohtaan asti tulee Viisykköseltä linjan alustaa myöten jonkinlainen huoltotie, joka tarjoaa oivallisia paikkoja pysäköidä auto. Toki jotkut paikat siinä saattavat vaatia maastoauton maavaraa. Me jatkoimme tuosta yhä länteen, läpi eri vaiheissa olevien ”hoidettujen metsien”.

Myöhemmillä retkillä olen huomannut, että tältä noin lounas-koillinen –suunnassa kulkevalta sähkölinjalta lähtee jopa melkoisen hyväkuntoisia polkujakin tuonne lännen puolella oleville alueille. Joten päinvastaisista oletuksistani huolimatta, kyllä täällä sentään ihmisiä retkeilee. Aikani ei ole vielä riittänyt sen selvittämiseen, minne asti polut lännen suunnalla jatkuvat ja muodostuuko niistä kenties peräti oikein lenkki. Siksi alla merkittynä ainoastaan ne polkujen osat, jotka itse satuin kulkemaan. Ylemmän polun lähtöpisteessä oikealla on erinomainen auton tai muun kulkuneuvon parkkipaikka sileän kallion päällä.

Hoidettua vai luonnonmukaista metsää?
Lainausmerkit eivät nyt tuossa tarkoita sitä, että alle ja ylle kirjoittanut karsastaisi kaikkea metsien hoitamista ja talouskäyttöä. Olen itse asiassa aivan kaikenlaisissa suomalaisissa metsissä paljon kulkien pikkuhiljaa sisäistänyt senkin, että likimain kaikki kauneimpina ja luonnollisina pitämäni metsät ovat todellisuudessa hoidettuja metsiä. Siitä vaan on kulunut juuri sopivasti aikaa. Ovathan ne satoja vuosia täysin luonnontilaisina olleet ikimetsätkin hienoja omilla tavoillaan, mutteivät ehkä kauneimpia ja mieltä virkistävimpiä monellekaan meistä. Lupaan kyllä viedä teidät kurkistelemaan sellaisiin tosi korpimetsiinkin (tai ainakin sellaisten palasiin) joskus tässä, ihan lähellä tietenkin. Mutta kynnetyt aukkoraiskiot ovat silti mielestäni karmeita. Matka sellaisesta takaisin oikein kauniiseen luontoon on ainakin sadan vuoden mittainen.

Paikkoja, maisemia ja herjanheittoa
Nämä olivat sellaisia joskus ehkä 40-60 vuotta sitten aukkohakattuja ja nyt sitten ihan siististi harvennettuja metsiä, joiden läpi pääsimme seuraavalle kallioalueelle lännempänä. Sekin taas iso ja komea kuin mikä! Mutta juuri täällä ei näytä käyvän kukaan, ainakaan jälkiä ei näy. Ja kivoja, nättejä paikkoja on tusinoittain, jopa paikoin pitkiä maisemia. Pikkalan lahtikin kimaltelee näkyvissä joiltain huipuilta ja toiselta katsellen alumiinitehtaan torni näyttää olevan aivan vieressä! Pohjoisen suuntaan näkee paikoin myös monien kilometrien päähän, yli radan ja Svarvarsin peltoaukeiden.
Tuumailimme Aarnon kanssa, että jonnekin tänne voisi aivan hyvin vaikka tulla joskus oikein leiriin, karkuun urbaania maailmaa, joka vilistelee menemään edes ja takaisin tuossa jonkun sadan metrin päässä sekä etelässä, että pohjoisessa. Jos valkkaisi ajankohdaksi vaikka jonkun pohjoisen suunnalta puhaltavan syysmyräkän, niin Viisykkösen olemassaoloakaan ei edes kuulisi. Ja Aarno tuumaili, että olisihan se käheetä antaa kavereille koordinaatit erämaahan ohjein ”perille saakka pääsee junalla, itäisen pituuden 22° 27’ 54” kohdalla pitää vain muistaa vetää hätäjarrusta”. Jarrutusmatkakin tuli tuossa jo huomioitua. No nyt taisi lipsahtaa taas vähän liian pitkälle herjan heittomme ….. Ja koordinaattikin on aivan Jay Random, varmuuden vuoksi :-).

Reitin länsipuolen kalliot
Suunnitelman – tai paremminkin ajatelman – mukaan kävimme vielä katsastamassa alueen läntisimät kalliot, jotka ovat sen Hålkärr-nimisen niityn tai pellon reunalla. Siellä alhaalla näytti yhäkin olevan eläinten ruokintapaikka, missä ainakin peurat tapasivat ennen vierailla runsain määrin, kun siellä joskus polkupyörällä olen vieraillut. Nykyään siellä varmaankin käy kauriita. Aivan hienot paikat ja maisemat olivat tuollakin. Tämän pellon reunaan siis johtaa kantatie 51:ltä peruskarttaan merkitty, hyväkuntoinen metsätie, joka on myös yksi mainio lähtöpaikka tähän luontotaskuun suuntautuville retkille.

Paluumatkalle käännyttyämme pysähdyimme hetkeksi istuksimaan yhdelle nätille kalliolle lähellä tietä, aivan Kaapelitien risteyksen kohdalla. Siitä löytyi mukava paikka, mihin aurinko osui, muttei hitsin kylmältä tuntunut lounaistuuli. Minä ryystin siinä minitermariin keittämäni kahvit, ennenkuin suunnistimme tulomatkaamme pari kolme sataa metriä eteläisempää reittiä takaisin polkupyörillemme. Pari kolme hienoa kalliota ylitimme tarkoituksellisesti vielä reitillämme. Ai niin, rinteen alaosissa, laskeutuessamme kohti idän puoleista sähkölinjan haaraa, näimme loivassa rinteessä taas kerran kaivantoja, jotka tulkitsimme venäläisten tekemiksi juoksuhaudoiksi Porkkalan parenteesin aikaan. Nämä ovat kyllä aika matalia sellaisia, mutta vaikea niille on muutakaan selitystä keksiä.

Sittemmin olen sattunut pitämään jo parin muunkin kävely- tai pyöräretken kahvitauon juuri tuossa samassa paikassa. Koska se on yhtäaikaa sekä hieno, että ristiriitainen. Viisykkönen on ihan lähellä ja etelän puolella näkyy Pikkalan alumiinitehtaan tornikin melkein kuin vieressä olisi. Mihin tahansa muualle katsellen paikka on sitten yksi täydellinen kallioluonnon paratiisi. Siinä saa valita miten asioita katselee ja mihin mielentilaan itsensä asettaa.

Aina positiivisia yllätyksiä
Ja eikun fillareilla takaisin kotiin. Molemmat erittäin positiivisten kokemusten kanssa. Oikeastaan yllättyneinä siitä, miten tuossakin pienessä välissä voi olla niin hienoja paikkoja! Yllättyneinä moisesta varmaan jo ainakin sadannen kerran. Ja tutkittavien listalle on nyt lisättynä valtaosin suoperäinen alue radan pohjoispuolella, noin samoilla itä-länsi-koordinaateilla.
–Kari
Oheen vielä muutama lisävalokuva tarinan alueelta.




Kauniita maisemia, taas kerran 🙂
TykkääTykkää
Nyt kävi niin kummallisesti, että juuri laitettuani tarinan tästä pienestä, kivasta lähikohteesta ulos, luin paikkakunnan uutiskanavasta tiedon, että osa siitä meinataan louhia pois aivan lähiaikoina! Ohessa linkki tuohon uutiseen: http://www.viisykkonen.fi/uutiset/uusi-lupa-vireill%C3%A4-kalliota-louheeksi-kuuden-eduskuntatalon-verran
TykkääTykkää